Project Fitdesk: Hoe slaag je in een doordacht gezondheidsbeleid?

MERELBEKE – Met Project Fitdesk kreeg het Oost-Vlaamse Team Trace de Belgische werknemer afgelopen maanden massaal aan het bewegen. Met twee online beweegsessies per week onderbreken ze het langdurig zitten aan je bureau. Heel laagdrempelig en zonder zweten. De Federale Overheidsdienst, ENGIE, Elia, KBC, ING, VAB, RANDSTAD, de Boerenbond en ook tal van minder grote bedrijven schreven zich in. Het bedrijf geeft ons enkele do’ en don’ts voor een succesvol gezondheidsbeleid.

Nog voor de epidemie waren klachten ter hoogte van nek- en schouders samen met burn-out de voornaamste oorzaak van absenteïsme. De meeste onder ons zitten gemiddeld meer dan 6u per dag aan een bureau en vervolgens keren we huiswaarts waar we deze zelfde houding opnieuw aannemen in de auto, in onze huiszetel en op onze fiets. Dat probleem werd nog groter toen we plots massaal van thuis moesten werken zonder daar echt op voorzien te zijn. Zo’n situatie vraagt om extra aandacht en een uitgekiend gezondheidsbeleid.

De bewegingen werden zodanig gekozen om medewerkers uit hun voorovergebogen werkpositie te halen

~

Peter Duyck van Team Trace vertelt: “Eind vorig jaar kregen we opdracht van de Federale Overheidsdienst om een antwoord te bieden op  het stijgende aantal lichamelijke klachten. Er werden 2 online beweegsessies per week aangeboden om het langdurig zitten te onderbreken met enkele gerichte oefeningen. Om de drempel zo laag mogelijk te houden, werd gekozen voor trainingen aan een zeer lage intensiteit waardoor het niet nodig was om van kledij te wisselen. De bewegingen werden zodanig gekozen om medewerkers uit hun voorovergebogen werkpositie te halen.”

Na enkele maanden maakten zowel kleine als grote bedrijven gebruik van het online aanbod, dat gaandeweg steeds verder verfijnd en aangepast werd. De laptop werd vervangen door professioneler materiaal en op vandaag beschikt Team Trace over een professionele studio met de nodige toeters en bellen.

Een succesvol gezondheidsbeleid: hoe doe je dat?

Na de federale overheidsdienst volgden o.a. ook ENGIE, Elia, KBC, ING, VAB, RANDSTAD, de Boerenbond en ook tal van minder grote bedrijven. “We hebben vanop de eerste lijn kunnen zien, hoe sommige bedrijven meer succesvol waren in hun aanpak dan andere bedrijven, ook al waren de bewegingssessies voor alle bedrijven heel erg vergelijkbaar”, vertelt Peter. “We geven dan ook graag enkele do’s en don’ts voor een succesvol gezondheidsbeleid.”

1. De opstart van het project

Goede werknemers moeten gekoesterd worden en het is belangrijk dat zij zich goed in hun vel voelen. Een werknemer die drive heeft, straalt dit uit naar de klanten en werkt efficiënter. Zoiets vraagt om een proactieve aanpak vanuit het kader. Het maakt niet uit wie het initiatief neemt (medewerker of kaderlid) maar indien het project niet mee ondersteund wordt door het kader dan zal het aantal deelnemers sterk afnemen. De vonk kan van overal uit het bedrijf ontstaan, de impact wordt bepaald door het kader.

2. Practice what you preach

Kaderleden zijn rolmodellen. Wat ze doen, is veel belangrijker dan datgene wat ze zeggen. Als hun gezondheid en deze van hun medewerkers een prioriteit is, dan moet dit ook blijken uit hun gedrag. Bedrijven waar kaderleden deelnamen aan de sessies waren ALTIJD een succes. Als een kaderlid het te druk heeft om te bewegen dan geldt dit voor de medewerkers ook…

3. “The goal is to keep the goal the goal”

De grootste gezondheidswinst wordt behaald door de minst sportieve mensen zoveel mogelijk in dit project te betrekken. Extra sportieve uitdagingen eraan toevoegen lijken geweldig op het eerste zicht maar zorgden voor een minder duidelijke focus. Te grote projecten in een kleine tijdspanne zijn bij ons niet geslaagd. Kleine gerichte toepassingen daarentegen wel.

4. “Goed begonnen, is half gewonnen”

Als er goed gecommuniceerd is rond de meerwaarde van het project en de eerste sessie is een succes dan is het project vertrokken. Het omgekeerde is evenzeer waar. Best wordt het platform gebruikt van de organisatie. Ieder bedrijf heeft zijn voorkeur platform (zoom, teams, google meet, …) en hoewel verschillende ondertussen met onze PC vergroeid zijn, is veranderen van kanaal voor sommige al een onnodige drempel.

5. Timing is key

Het is geweldig dat mensen kunnen investeren in hun gezondheid tijdens de werkuren maar sommige tijdstippen zijn geschikter dan andere. De bewegingsmomenten mogen niet vallen in hun meest productieve uren en ze kunnen, indien ze op het juiste moment ingepland worden, een extra boost aan alertheid creëren.  Voor veel bedrijven zijn daarom bewegingssessies tussen 10 en 15u een ideaal moment.

6. Bewegingambassadeurs

In iedere groep zijn er volgers en leiders. Zorg daarom voor enkele Bewegingsambassadeurs die de collega’s kunnen enthousiasmeren. Een duwtje in de rug van de juiste persoon, kan het verschil maken tussen wel of niet bewegen.

Meer informatie over Project Fitdesk vind je op: www.teamtrace.be

Lees hier ook het artikel over Team Trace als Starter van de Week.