“It’s going to be a journey. It’s not a sprint to get in shape.”

“Oh ja, a propos nog 1 kleine opmerking. Ik zou misschien ook nog 5 kilogram willen vermageren en er nog wat strakker uitzien.” De nieuwe klant staat op het punt om te vertrekken, de deurknop al in de hand. Niet elk intake gesprek eindigt op deze manier, maar het is vaker de regel dan de uitzondering. Iedereen wil enkele kilo’s kwijt of er wat strakker uitzien.

Heb jij het metabolisme van een 2 pk’tje of van een race-auto?

Mensen met een hoog metabolisme mogen zich veel permitteren, bij mensen met een lager metabolisme blijft iedere misstap aan hun lijf plakken. Hoe vaker we diëten, hoe lager ons metabolisme. Diëten is dan ook een van de belangrijkste voorspellers van gewichtstoename op lange termijn. Juist ja (geen schrijffout), gewichtstoename!

Maar wat is dat metabolisme dan precies?

Ons metabolisme bestaat uit 3 componenten:

  1. Ons rustmetabolisme is verantwoordelijk voor 60% van ons metabolisme. Dit omvat alles wat er gebeurt als we “rusten” het is te zeggen je hart dat klopt, je ademhaling, het onderhoud van je spieren….
  2. Beweging en sport is 20 tot 30% van je metabolisme.  Als je natuurlijk een ganse dag op je bureaustoel zit en voor de rest nauwelijks beweegt, dan zou het wel eens aan de zeer lage kant kunnen liggen…
  3. Het eten dat je verteert, is 10 tot 20% van je metabolisme. Eten verteren kost energie, maar niet alle macronutriënten zijn gelijk . Een eiwit afbreken kost 3 keer meer energie om af te breken in vergelijking tot een koolhydraat of vet.

Het belangrijkste dat je hier moet onthouden is dat je rustmetabolisme de grootste energie slokop is. Een hoger rustmetabolisme betekent dat je lichaam veel kan verbranden. Spiermassa speelt  hierin de belangrijkste component. Meer spieren betekent een hoger rustmetabolisme.

De kortste weg naar meer spieren is krachttraining!


Mensen die regelmatig diëten hebben in hun queeste naar minder vet ook heel wat spieren verbrand. Daardoor is hun metabolisme verder afgenomen. Hun lichaam heeft daardoor slechts heel weinig energie nodig… ze mogen dus alsmaar minder eten.


Wil je resultaten halen op lange termijn, dan zijn 2 componenten absoluut noodzakelijk: Een aangepaste voeding EN krachttraining.

Hiervoor wij het perfecte programma, nl. ons 2 maten minder programma. Voor meer info klik op onderstaande knop.